Uitwisselprofiel IGJ Contextinformatie t.b.v. onaangekondigd inspectiebezoek

Over Uitwisselprofiel IGJ Contextinformatie t.b.v. onaangekondigd inspectiebezoek

1.2.0


Publicatiedatum:
02-10-2025

Inwerkingtreding:
02-10-2025

Organisatorische interoperabiliteit

Vorm van terugkoppeling

De IGJ koppelt de bevindingen en een oordeel over de vestiging terug in het inspectierapport. Het aantal cliënten, type cliënten en de aantallen en deskundigheidsniveaus van zorgverleners wordt standaard opgenomen. Er wordt namelijk gekeken of het aantal en het deskundigheidsniveau van zorgverleners passend is bij het aantal cliënten en de zorgvraag van de cliënten. Indien er feitelijke onjuistheden in het rapport zijn opgenomen, kan de zorgaanbieder dit schriftelijk aangeven.

Moment van aanlevering

In geval van een onaangekondigd inspectiebezoek vraagt de inspectie de zorgaanbieder de contextinformatie op de dag van het bezoek aan te leveren of uiterlijk om 17.00 uur op de volgende werkdag. De IGJ kan tijdens een inspectiebezoek altijd (aanvullende) vragen stellen over deze en andere informatie.

Terugkoppeling

Er vind geen aparte terugkoppeling naar aanleiding van de aangeleverde contextinformatie plaats, deze wordt opgenomen in het inspectierapport. De manier waarop de IGJ rapporten openbaar maakt, is te vinden op de website: https://www.igj.nl/onderwerpen/openbaarmaking

Peildata of -periode

Voor de aanlevering van contextinformatie t.b.v. het onaangekondigd inspectiebezoek zijn de peildatum (de datum waarop de gegevens gebaseerd worden) en het meetmoment (het moment waarop de indicator berekend wordt) niet gelijk aan elkaar. De peildatum is de dag van het inspectiebezoek, het meetmoment is de volgende werkdag.

Bewaartermijn

De antwoorden die worden gegeven dienen als context bij het inspectiebezoek en de achterliggende data die hiervoor wordt gebruikt hoeft niet bewaard te worden door de zorgaanbieder. De uitvraag wordt gezien als een momentopname. Er geldt dus geen bewaartermijn. De IGJ verwerkt de aangeleverde antwoorden in het inspectierapport, dat na afloop van een bezoek wordt opgesteld en gepubliceerd. De IGJ bewaart de opgevraagde gegevens in het IGJ zaakmanagementsysteem, conform de Archiefwet.

Afspraken over nalevering of correctie

Op het moment dat een zorgaanbieder de gegevens niet tijdig kan aanleveren of een correctie wil doorvoeren in de aangeleverde gegevens, kan de zorgaanbieder contact opnemen met de IGJ. De contactgegevens staan vermeld in de begeleidende brief bij het inspectiebezoek.

In- en exclusiecriteria -bepalen van de doelgroep

De uitvraag is bedoeld voor organisaties die onder onderstaande inclusiecriteria vallen:

  • Sector (type)
    • Inclusie: Verpleging en verzorging (intramurale zorg) en locaties waar scheiden van wonen en zorg van toepassing is;
    • Exclusie: Thuiszorg in de wijk (extramurale zorg), Gehandicaptenzorg, GGZ en ‘Geen zorg’
  • Zorgprofiel (inclusiecriteria)
    • VV04 Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreid wonen
    • VV05 Beschermd wonen met intensieve dementiezorg
    • VV06 Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging
    • VV07 Beschermd wonen met zeer intensieve zorg, vanwege specifieke aandoeningen, met de nadruk op begeleiding
    • VV08 Beschermd wonen met zeer intensieve zorg, vanwege specifieke aandoeningen, met de nadruk op verzorging/ verpleging
    • VV09B Herstelgerichte behandeling met verpleging en verzorging
    • VV10 / PTZ Beschermd verblijf met intensief palliatief-terminale zorg

In- en exclusiecriteria

Het is aan de inspecteur om, voorafgaand aan (of tijdens) het bezoek, te bepalen welk toetsingskader gehanteerd wordt. Als het toetsingskader V&V wordt gebruikt, dan wordt in principe alleen gekeken naar de cliënten V&V. Indien er enkele cliënten uit andere sectoren zorg en verblijf ontvangen binnen de vestiging, dan vallen deze cliënten eveneens binnen de scope van het inspectiebezoek. Voor medewerkers geldt dat alle zorgmedewerkers van de vestiging worden geïncludeerd.